Vetvika fra Svarstad i Bremanger

• Publisert: 10. juli 2021
  • Chris A.

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du til Knarvik og videre til fergeleie Oppedal-Lavik. Fra Lavik kjører du til Førde. I første rundkjøring ned mot Førde sentrum kjører du til venstre over broen. Fortsett gjennom kjøpesenter boulevarden. Kjør rett frem skiltet "Måløy". Kjør til Naustdal og gjennom den lange Naustdalstunnelen. Følg Riksvei 5 frem til skilt merket "Svelgen". Kjør til høyre og følg fylkesvei 614 til Svelgen. Kjør gjennom Svelgen sentrum og til høyre skiltet "Måløy." Kjør over fjellet gjennom Vingetunnelen. Forsett utover langs fjorden til Leirgulen. Du vil nå se Hornelen sjøklippen foran deg.

Kjør forbi Leirgulen over broen. Kjør videre med Hornelen på din venstre side. Kjør gjennom den undersjøiske Skatestraumstunnelen. Forsett rett frem langs fjorden. Kjør opp og gjennom Oldeidstunnelen. Forsett nedover langs dalen langs Dalevatnet. Ca. midtveis langs vannet ser du skilt på høyre side merket "Vetvika". Kjør inn her og til enden av grusveien til parkering.

Det er ca. 5 timers kjøring fra Bergen.

Turbeskrivelse

Turen starter fra parkeringsplassen. Følg anleggsveien innover Svarstaddalen. Veien snegler seg oppover fjellsiden og du kommer raskt opp i høyden. Følg veien innover til du ser skilt på venstre side merket "Vetvika". Gå på stien innover vidden forbi hytten. Stien er god og det er merket med rødmalte trepinner. Etter noen hundre meter kommer du til stikryss. Begge veier fører til Vetvika. Jeg anbefaler å gå til venstre over fjellet for og oppleve den flotte utsikten. Stien som går til høyre er den du returnerer på om du går rundturen.

Gå til venstre. Det er jevn stigning til toppen på 574 moh. som er turens høyeste punkt. Følg merket sti videre innover viddelandskapet. Holdt til høyre og gå stien som går mellom Nibba og Karihaugen. Nå begynner det og gå nedover. Følg stien til det flotte utsiktspunktet over Vetvika.

Om du ønsker en lett tur så er dette en fin plass og snu. Returner da samme vei.

Følg merket sti ned til Vetvika. Dette er et krevende parti. Det er ca. 500 høydemeter ned til stranden. Pass på for løse steiner og glatt jord. Om det har regnet bør du være ekstra forsiktig.

Når du har kommet ned til stranden er det bare å ta en lang pause. Du kan både bade og sole deg om været er fint. Det er også populært og overnatte i telt her.

Anbefaler og returnere via Solheim. Da følger du merket sti nordover og deretter østover langs Solheimsvatnet. Denne stien er like godt merket som den som ledet deg til Vetvika.

God tur!

Informasjon

Vetvika (1 moh.)
Rundtur: Ca. 17,8 km.
Tid på rundtur: 6-8 timer. Litt kortere om ikke går rundturen.
Høydestigning: ca. 1000 meter.
Sesong: Sommer og høst.

Bruk gode fjellsko som går over ankelen. Dette gjelder spesielt ved den bratte nedstigningen til Vetvika hvor det er løs jord og stein.

NB: Dette er en krevende og lang tur. Spesielt om du skal gå den på en dag uten overnatting i telt.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Krevende

Parkering

Parkering på mark. Du bør være obs på hvor du parkerer om det har regnet mye. Pris kr 50,- pr. dag (2021). Betaling med Vipps til nr 612359. Husk å merke med bilens regnr.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

17.8 km, 06:48:21

Hits: 154

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.