Vandretur Gåssandvannet rundt i Os

• Publisert: 28. desember 2021
  • Chris A.

Adkomst til start

Fra Nesttun kjører du mot Os. Like før rundkjøringen ved Lyssand Bil og Meny tar du til venstre inn mot Tøsdal. Kjør til parkeringsplassen ved enden av veien.

Turbeskrivelse

Jeg har gradert denne turen som krevende, ikke fordi den er så fysisk tung. Men pga. den går delvis utenfor sti og umerkede områder.

Fra parkeringen på Tøsdal går du tilbake langs bilveien og til høyre i krysset med garasjene. Ikke ta snarveien over marken da dette er dyrket mark. Like før gårdstunet går du til venstre på grusveien. Følg grusveien opp bakken til snuplassen. På høyre side ser du grønt skilt merket "Privat Parkering". Like bak her går en vei inn i skogen, følg denne.

Gå skogsvegen opp bakken til det flater ut og den leder deg nordover parallelt med Hetleflotvatnet. Skogsveien er god og det er lett å gå. Etter et stykke går skogsveien over til sti og den leder ned til der hvor Hetleflotvatnet og Gåssandvatnet møtes. Dette er et smalt parti hvor det går bro over, men vi skal ikke krysse her. Vi skal fortsette nordover langs Gåssandvatnet.

Nå leder stien ned til Nordra Straumsvika som er starten av Gåssvatnet. Her er det fin utsikt innover vannet. Fortsett på stien nordover langs vannet. Etterhvert blir stien dårligere, og noen steder følger du dyretråkk. Hold retningen nordover parallelt med vannet. Men ikke gå for nært vannet da det er en del skrenter/stup.

Etter noen km. kommer du ned i en stor myr. Kryss myren på høyre side å gå ned til fossen i Stokkedalselven. Fossen er liten men er et tøft skue, spesielt om det er mye frost.

Gå videre opp bakken og du kommer inn på ny skogsvei. Gå skogsvegen til Sagelva. Om det er mye vann i elven kan du krysse den lengre oppe fra utløpet, eller du kan gå ennå lengre opp hvor det er en bro.

Følg veien videre nordover gjennom gårdstunet. Deretter går du til venstre på traktorveg over innmarken og krysser broen. Om bonden er det spør om det er OK. Gå deretter inn på skogsveien som leder deg tilbake sørover langs Gåssandvatnet. Etter et stykke er det slutt på skogsvegen og ingen sti. Gå rett frem og du ser skilt merket “Søfteland” med pil. Gå opp skråningen til høyre og følg merking til du kommer inn på stien. Her er bare å følge stien som leder deg ned til Oselva ved Søfteland. Her er en gammel bro som må krysses. (Men pr. idag 2021 er den ikke sikker). Gå derfor til venstre gjennom gårdstunet (her kan det være en sperring, men du får åpne og lukke. Det er ikke andre alternativ) og følg bilveien ned til den andre broen. Følg deretter veien sørover mot Søfteland skole / Riksveien.

God tur!

Informasjon

Lengde rundtur (til Søfteland skole) ca. 10km.
Om du går helt tilbake til p-plass ved Tøsdal er det ca. 14 km.
Tid : ca. 3-4 timer,
Sesong: Hele året.
Anbefales ikke om det er mye snø. Ta med brodder på vinterstid.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Krevende

Parkering

Gratis parkering på p-plass ved Tøsdal.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

10.2 km, 03:32:31

Hits: 160

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.