Tereleitet (245 moh.) fra Fanafjellet

• Publisert: 12. oktober 2021
  • utpatur

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du til Lagunen, og derfra retning Fana kirke og videre til toppen av Fanafjellet. Her er gode parkeringsmuligheter.

Turbeskrivelse

Det er gode turmuligheter på Fanafjellet. De fleste er nok mest kjent på sørsiden (den med setrene og utsiktspunktet Ramberget), men det også fine turmuligheter på motsatt side av veien.

Gå til enden av parkeringsplassen (nord-øst) hvor det går en sti inn i skogen. Som alle andre plasser på Fanafjellet er det veldig bløtt her så bruk gode sko. Følg stien retning nord-øst innover i skogen. Etter noen hundre meter kommer du til et åpent hogstfelt og du kan se en grusvei lengre ned. Følg stien videre og den leder deg ned til grusveien. Gå til venstre på grusveien retning nord ca. 300 meter. Her vil du se en sti som går til høyre inn i skogen mot høyspentmastene. Stien er dårlig i starten men blir bedre etter hvert. Følg stien under høyspentmastene innover i skogen. Terrenget er lettgått og det går litt opp og ned. Følg ryggen mot nord-øst på høyre side av Hamresåta (Det er mulig å ta en avstikker opp hit til en benk, men det har jeg ikke gjort på denne turen). Etter ca. 1 km dreier stien mot sørøst og du må krysse noen myrer. Der er laget trebroer over de verste partiene.

Kryss broene og fortsett videre den siste oppstigningen til Tereleitet. Stien er god og du runder opp på baksiden av utsiktspunktet. På toppen er en gammel Bergensvarde, skilt og postkasse. Jeg tar kanskje litt hardt i å kalle det et utsiktspunkt, men om man ser i retning nordøst bak varden, så er en lysning hvor man får utsikt. Ved varden er det også noen gamle treplanker som fungerer som benk.

Selv om ikke utsiktspunktet er det beste, så er dette en fin vandretur som passer de fleste.

Anbefaler å returnere samme vei. God tur!

Informasjon

Tereleitet (245 moh.)
Lengde tur/retur ca. 4,6 km.
Tid: ca. 2 timer.
Sesong: Hele året. Bruk brodder vinter.
Det er også veldig myrete så bruk gjerne sko som går over ankel.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Lett

Parkering

Gratis parkering på høyre side av veien.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

4.6 km, 01:27:39

Hits: 106

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.