Askøy på langs 1. etappe (kort) fra Bergheim - Steinrusten

• Publisert: 13. juni 2021
  • utpatur

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du til Askøy. Kjør til høyre etter broen mot Kleppestø. Fra Kleppestø kjøre du gjennom sentrum. I rundkjøringen når du har Kleppestø senter på venstre side kjører du til venstre opp bakken. Kjør Kleppevegen oppover til du ser skilt merket "Idrettsplass" på høyre side. Kjør den svingete veien opp mot Bergheim forbi idrettsplassen. Turparkeringen ligger etter svingen på venstre side.

Merk at denne veien har forbud mot gjennomkjøringen. Så kjør samme vei ned igjen.

Turbeskrivelse

Askøy på Langs er en fin tur som går hele veien fra Kleppestø til Herdla. Totalt er distansen 37 km. Turen er merket hele veien med trepinner og skilt. Det er bygge kilometervis med trebroer slik man praktisk talt kan gå tørrskodd hele veien.

Turen er delt opp i etapper, men de sprekeste kan fint gjennomføre hele turen på en dag. Den 1. etappe starter i Kleppestø, men vi valgte (som vist på GPS-spor) å starte på Bergheim så vi kunne begynne rett på de flotte stiene.

Fra Bergheim følger du stien hvor det er skiltet "Askøy på Langs". Gå stien innover i skogen og følg de flotte trebroene. Etter stykke går stien over en myr og nedover mot høyre. Følg denne stiene å gå ned trappene. Du kommer nå inn på hovedstien mot Kolbeinsvarden. Herfra er det jevn stigning. Gå opp trappene forbi Kvilebuen. Det er bare å følge stien mot nord.

Når det flater ut har du vannet Langafjellstjørna på høyre side. Fortsett rett frem på stien over de uendelige lange trebroene. Siste stykket svinger stien mot venstre og det er jevn stigning mot varden.

På toppen er det flott utsikt til alle kanter. Tilrettelagt med benker. Går du mot nord er det bygget en fin hytte hvor man kan søke ly for regnet. Følg merket sti videre mot vest og deretter mot nord. Siste stykket går det jevnt nedover vekselvis sti og trapper til bilveien ved Steinrusten.

God tur!

Vanskelighetsgrad

Gradering: Middels

Parkering

Gratis turparking på Bergheim. Om turparkeringen er full så kjør tilbake og parker ved idrettsplassen.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

3.8 km, 01:05:46

Hits: 189

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.