Skitur til BT-hytten (860 moh.) fra Mjølfjell

• Publisert: 04. april 2021
  • Chris A

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du til Voss. Like før Vossevangen kjører du gjennom Vangstunnelen. Herfra kjører du til høyre forbi Vossavind. I krysset følger du Hardangervegen rett frem. Når du ser Rema 1000 på venstre side kjører du til venstre skiltet "Mjølfjell". Kjør Tjukkebygdvegen innover Raundalen mot Mjølfjell. veien følger samme trasé som Bergensbanen

Veien er smal og svingete så kjør forsiktig. Kjør veien helt til Mjølfjell til parkeringslommen ved Austmannaholen. Denne ligger ca. 2 km før togstoppet.

Er du usikker på hvor du skal stoppe så bare klikk "Gå til Google Maps" på siden.

Fra Vossevangen er det ca. 45 min og kjøre. Fra Bergen er det ca. 2t og 8 min.

Turbeskrivelse

Spenn på skiene ved parkeringen om det er nok snø. Som vist på bildene var det ikke nok snø til det denne påsken (2021).

Gå ned bakken og over broen. Følg veien ca. 100 meter og gå til venstre ut på myren. Følg høyspentmastene ca. 300 meter til enden av myrene. Om du er heldig går det snøscooter spor du kan følge. I enden av myren går det vei gjennom skogen sikk sakk opp skråningen. Veien blir tydeligere etter hvert som du kommer opp i høyden.

Når du har kommet opp i dalen slutter skogsveien og det flater ut. Følg dalen innover på høyre side av elven til du kommer til Rundavatnet. Gå på høyre side av vannet til du ser en hytte. Herfra forsetter du rett frem. Etter ca. 300 meter krysser du over mot venstre og renner ned mot elven. Her er det en bro.

Som du kan se på GPS-sporet gikk vi for langt på høyre side. Vi fulgte derfor elven tilbake til vi kom til broen.

Kryss eleven og følg merket sti/ski spor rett frem til du ser hytten langs fjellsiden.

Returner samme vei. Skal du lengre innover i fjellet så anbefales en overnatting på BT-hytten.

God tur!

Informasjon

BT-hytten (860 moh.)
Lengde tur/retur: Ca 13 km.
Tid 4-6 timer tur/retur.
Sesong: Jan-april om det er snø.
Passer for fjellski. Du kan gå på randonee men det er mange lange flater.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Middels

Parkering

Parker i parkeringslommen. Det er to plasser her som er reservert gjester på BT-hytten. Ikke ta disse visst du da ikke har booket hytten. Om p-lommen er full kan du parkere langs veien, eller kjøre litt tilbake hvor det er flere lommer.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet).

Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart. (sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

12.2 km, 03:57:10

Hits: 114

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.