Skitur fra Kvitingen til Gullhorgabu (840 moh.)

• Publisert: 19. april 2021
  • Chris A

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du til Arna og videre mot Samnanger. Like før oppstigning til Kvamskogen kjører du til venstre skiltet "Kvitingen 14 km". Kjør innover dalen helt opp til Kvitingsvatnet (høyre side). Kjør til enden av vannet og parker på P-plass til høyre like før broen.

Veien innover til Kvitingen er smal, så kjør forsiktig!

Turbeskrivelse

Kryss veien og spenn på skiene om det er nok snø. Følg den gamle militærveien innover Klungerdalen. Gå forbi hyttene og kryss broen. Gå på høyre side forbi vannet. Ved enden av vannet går veien langs eleven opp mot høyre. Følg veien på høyre side opp Glupagjelet. Stien/veien er god så det er enkelt å finne frem. Dette er det bratteste og mest krevende partiet med turen.

Oppe på platået følger du samme trase som sommerstien mot Gullhorgabu. Gå mot nord-øst over haugen ned mot Hytteelva til høyre for fjellryggen Hesten. Om det ikke er for mye snø vil du se skiltet merket "Gullhorgabu". I enden av elveleiet går du østover. Her er landskapet åpent. Hold til venstre når du krysser forbi vannet/elven Elvekrokane så du ikke går gjennom isen.

Fortsett videre østover og deretter mot nord-øst. Gå opp den bratten bakken og kryss gjennom den lille fjelldalen til du ser en stor stein. Herfra kan du se ned til Gullhorgabu.

Renn ned dalen mot Øvstadukavatnet og gå rundt åsen og opp til hytten. Husk å gå i kanten om isen på vannet ikke er trygg.

Ta en solid pause på Gullhorgabu og returner samme vei!

Jeg har merket denne turen som krevende. Fjellet på sidene innover Klungerdalen er bratt og derfor utsatt for snøras. Turen opp Glupagjelet og ikke minst nedrenningen er også krevende. Husk kart og kompass da rød DNT merking av sommerstien ikke er synlig om vinteren.

God tur!

Informasjon

DNT hytten Gullhorgabu (840 moh.)
Lengde tur/retur: Ca 18 km.
Tid 4-5 timer tur/retur.
Sesong: Des-april om det er snø.
Til fots om vår/sommer/høst.
Passer for fjellski, ikke for randonee.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Krevende

Parkering

Stor turparkering i enden av Kvitingsvatnet. Pris kr 50,- pr dag. Betaling med Vipps.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

19.1 km, 04:53:05

Hits: 382

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.