Skitur fra Gullbrå til Kvitanosi (1433 moh.)

• Publisert: 16. mars 2021
  • Chris A

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du mot Voss. Kjør forbi Dale og videre forbi Bolstadøyri. Når du kommer til Evanger kjører du til venstre skiltet "Evanger/Eksingedalen". Kjør over broen og fortsett langs Evangervatnet. Følg Teigdalsvegen nordover inn i dalen. Kjør veien over Brekkhusfjellet til Nesheim og deretter til høyre i krysset skiltet "Gullbrå". Følg veien helt til Gullbrå. Like før veien slutter kjører du til høyre over broen (Grønt skilt merket "Tursti") og deretter til venstre. Kjør til enden av veien til parkeringsplass.

Det er ca. 2 t. og 10 min. kjøring fra Bergen.

Turbeskrivelse

Spenn på skiene og følg anleggsveien ca. 300 meter innover i dalen. Like ved broen går du til høyre opp skråningen. Her er det bratt og du kommer fort opp i høyden. Når du har kommet over tregrensen følger du ryggen kalt Gråbergsrusten opp mot Kjerringanosi.

Oppå platået flater terrenget ut. Følg ryggen et stykke og deretter kryss Kjerrinanosi platået over mot venstre. Gå sørover på venstre side av fjellet ned i dalen mot Dyratoni før oppstigning til Kyrafjellet.

Nå man skal opp ryggen til Kyrafjellet må man passe på, for det kan ligge skumle snøskavler. Som du ser på GPS spor valgte vi gå sørover (høyre side retning Kvitanosi) på vestsiden før vi rundet tilbake opp på Kyrafjellet. Ned igjen tok vi et annet veivalg her. Så her må man følge godt med på terrenget.

Vel oppe på Kyrafjellet er det bare å følge ryggene sørover. Det er flatt og derfor liten fare for ras. Etter en stund vil du se toppen på Kvitanosi. På avstand ser den bratt ut men det er ikke tilfelle.

For å komme opp til varden er det best å runde opp på sørsiden.

På vinterstid er varden en stor isklump. Nyt den vanvittige 360 graders utsikten for høyere kommer du ikke i Stølsheimen.

Retur samme vei.

Enjoy!

Informasjon

Kvitanosi (1433 moh.)
Lengde tur/retur ca. 15 km.
Høydestigning: Ca. 800 m.
Tid: 6-8 timer. (4 timer opp, 3 timer ned)
Sesong: Vinter.
Anbefaler fjellski, passer også for randonee.

Dette er en krevende skitur for du er langt utenfor allfarvei. Gå kun om været er bra, ikke gå alene, husk GPS, kart og kompass. Varme klær og mye mat.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Ekstra krevende

Parkering

Parkeringsplass ved enden av veien. Om veien er bar kan du parkere lengre oppe i lomme ved anleggsveien.

Har fått opplyst at det var betaling med Vipps (2021), men vi fant ikke noe informasjon om dette.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet).

Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart. (sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

18.7 km, 07:46:25

Hits: 253

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.