Fjellturer

Panoramatur over Stordfjellet til Stovegolvet (703 moh)

Adkomst til start

Ca. 2 t 26 min (86,8 km) kjøring fra Bergen via E39. Tid er inklusiv Stord fergen.

Turbeskrivelse

Flott panoramatur til Stovegolvet over Stordfjellet.

Del 1. Turbeskrivelse til Mennene (505 moh).
Følg skogsveien innover i skogen og videre forbi den åpne plassen. Derfra fortsetter Skogsveien noen hundre meter mot nordøst før den går over på sti. Følg sti og kryss broen som går over elven. Terrenget er flatt og stien er god. Stien leder nå innover i skogen under høyspentledningen og deretter på venstre side under den.

Du kommer nå til nytt stikryss hvor du skal gå rett frem skiltet "Mennene 2,3 km". Nå leder stien deg opp Bjørnastegen. Dette er en bratt steinrøys hvor du noen steder må klyve. På de verste stedene er det lagt ut tau.

Når du er ferdig med Bjørnastegen flater terrenget ut, og du kommer inn i et terreng som kan kalles Stords svar på Grand Canyon. Gå til hytten og deretter videre på stien til høyre. Følg stien opp i den store myren som er omringet av gigantiske stup. Kan minne om en stor utescene.

Stien leder videre på venstre side oppover, og du kommer nå over tregrensen. Nå får du fin fjordutsikt. Følg stien som er merket med små steinvarder til du ser toppvarden på venstre side.

Del 2. Turbeskrivelse panoramatur til Stovegolvet.
Fra Mennene følger du fjellryggen nordover mot Stovegolvet / Kattnakken. Først leder ryggen ca. 100 høydemeter ned hvor du vil få øye på små steinvarder. Følg steinvardene som leder videre langs ryggen. Det er lett fjellterreng og utsikten er flott. Ny oppstigning og steinvardene leder opp igjen 500 moh. Følg ryggen videre nordover til høyre for Klovfjellet. Du vil krysse stien som leder til Klovfjellet. Gå på høyre side av det lille vannet uten navn med steindemning i front.

Gå videre på ryggen mot venstre side av Ravatnet. Nedstigning til Kløv er noe bratt. Her må du være forsiktig, spesielt på de glatte steinene. Alternativ kan du følge Klovfjellet stien å gå rundt på venstre side.

Når du har kommet ned skrenten så går du forbi hytten og til stikrysset ved Ravatnet. Her skal du gå til venstre skiltet "Lundsseter". Følg stien venstre side av vannet opp via hyttene. Her kommer nytt stikryss og du skal igjen gå til venstre skiltet "Lundsseter". Følg stien ned til Tysevatnet og til demningen. Hold deg fast i stativene når du krysser demningen. Vær forsiktig om det er mye vann.

Nå starter den bratte oppstigningen til Stovegolvet. Følg stien å gå inn på avstikker stien til venstre (denne er noe utydelig, men det er rød merkepinn). Den leder deg inn på hovedstien til Stovegolvet. Følg stien til toppen av fjellet. Det er bratt og du må klyve noen steder. Men det er ingen utsatte partier.

På toppen av kan du nyte Stords flotteste utsikt. Skriv navnet i boken å gå bort å se på den flotte DNT hytten som stod ferdig i 2022.

Anbefaler og fortsette videre retning Kattnakken (masten) og ned til parkeringen på Heia via sherpatrappene.

Turen blir da totalt ca. 13 km.

God tur!

m/s

Informasjon

Gradering: Krevende

Lengde: Ca. 13 km (en vei).
Tid: Ca. 6 timer.
Høydestigning: 1135 meter.
Sesong: Hele året. Brodder vinter.
Forsiktig med bratten opp Stovegolvet vintertid.

Parkering

Gratis parkering i svingen ved start. Om det er fult her kan du parkere lengre nede på den store plassen.

Dett er en tur som går fra A til B, så parker også en bil ved parkeringen ved Heia.

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

Sosiale media

Utpåtur Vestlandet
v/Kvikki Media

Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Web: https://www.kvikkimedia.no/

Prestegardskogen 2 B,
5210 Os

Copyright © 2022 Utpatur.net. Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.