Skitur Gullfjellstoppen (987 moh.) via Vossavardane

• Publisert: 07. februar 2021
  • utpatur

Adkomst til start

Fra Nesttun kjører du Hardangerveien mot Arna forbi Grimesvingene, og tar til høyre inn Unnelandsvegen. Kjør videre til krysset og kjør til høyre opp Gullfjellsvegen. Følg veien helt til Osavatn hvor det er turparkering. Det er avgift på på parkeringsplassen lørdag/søndag.

Om du kommer fra Bergen sentrum kjører du til Åsane og videre mot Arna via Gaupås. Kjør forbi Arna mot Espeland og kjør inn til venstre på Unnelandsvegen hvor det er skiltet "Espeland Fangeleir". Følg Unnelandsvegen  rett frem videre innpå Gullfjellsvegen. (NB: Ikke opp til venstre mot fangeleiren)

Turbeskrivelse

Dette er en krevende skitur. Den enkleste ruten på ski til Gullfjellstoppen går via Redningshytten og opp korketrekkeren.

Skituren starter ved parkeringen. Følg veien innover til du ser demningen ved Svartevatnet. Her går du til venstre rundt Svartavannrinden. Det går vei her, men om vinteren vil det være skispor. Gå nordover rundt haugen ned til broen. Følg stien langs Svartavatnet. Dette er en dårlig sti og om vinteren er det is, så pass på hvor du går med skiene. Følg stien opp den bratte Svartavasslia og hold deretter til venstre i skråningen ved Tjørnadalen. Ikke gå ned i Tjørnadalen for her kan det være fare for snøras.

Gå opp dalen (nordover) mot Vossavardene. Her anbefales å gå på venstre side. Ved toppen av søkket går du til høyre (nord-øst). Gå opp på baksiden av Vossavardene. Deretter følger du ryggen østover før den runder sørover mot Gullfjellstoppen

Partiet opp mot Gullfjellshalsen er bratt og det kan være fare for snøras. Her må man bruke sunn fornuft å ta riktig valg. Alternativt kan man fortsette østover til man kommer inn på ruten fra Gullbotn.

Vel oppe på Gullfjellshalsen forsetter man inn på varderekken og da er det kort vei til toppen!

Gullfjellet gir deg virkelig følelsen av å være på høyfjellet. Skriv navnet i boken og nyt utsikten!

Når du skal ned så anbefales ruten via korketrekkeren til Redningshytten.

God tur!

Informasjon

Lengde på runde: ca. 15 km.
Tid runde: ca. 4-6 timer.
Sesong: Vinter

Vanskelighetsgrad

Gradering: Krevende

Parkering

Det er stor parkeringsplass ved Osevann. På fine skidager er det lurt å være tidlig ute. Det er gratis og parkere i ukedagene. P-avgift om lørdag/søndag. Betaling med Vipps.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

17.7 km, 04:56:58

Hits: 595

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.