Hornelen (860 moh.) fra Hunskår i Bremanger

• Publisert: 09. juli 2021
  • Chris A.

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du til Knarvik og videre til fergeleie Oppedal-Lavik. Fra Lavik kjører du til Førde. I første rundkjøring ned mot Førde sentrum kjører du til venstre over broen. Fortsett gjennom kjøpesenter boulevarden. Kjør rett frem skiltet "Måløy". Kjør til Naustdal og gjennom den lange Naustdalstunnelen. Følg Riksvei 5 frem til skilt merket "Svelgen". Kjør til høyre og følg fylkesvei 614 til Svelgen. Kjør gjennom Svelgen sentrum og til høyre skiltet "Måløy." Kjør over fjellet gjennom Vingetunnelen. Forsett utover langs fjorden til Leirgulen. Du vil nå se Hornelen sjøklippen foran deg.

Kjør forbi Leirgulen over broen. Kjør videre med Hornelen på din venstre side. Kjør gjennom den undersjøiske Skatestraumstunnelen. Like etter tunnelen kjører du til høyre skiltet "Hornelen / Hunskår". Kjør denne veien til enden hvor det er parkering.

Det er ca. 5 timers kjøring fra Bergen.

Turbeskrivelse

Gå til enden av parkeringen. Her er det skilt merket Hornelen samt en beskrivelse av turen. Gå gjennom skogen og opp sherpatrappene. Like før trappene slutter kan du følge sti til venstre. Den går i en ekstra bue men er mye bedre enn den sherpatrappene leder deg til.

Om det har vært mye regn kan det derimot lønne seg å gå der sherpatrappene slutter for du slipper å krysse en elv. Begge veivalg fører deg uansett inn på samme sti lengre oppe i lien.

Følg merket sti gjennom skogen. Det er bratt så vegetasjonen forsvinner raskt. På ca. 300 moh. blir utsikten over fjorden bedre. Følg ryggen oppover til 550 moh. Nå svinger stien mot sør og det er et nytt bratt parti. På toppen flater det ut og går nedover. Nå blir landskapet til steinete fjellterreng. Kryss mellom de to småvannene og følg merket sti mot sør-øst. Nok et bratt klyveparti før du kommer opp i en lang dal. Nå er det bare å følge vidde landskapet innover dalen. Stien er merket med røde T-varder og tilrettelagt.

Følg merket sti til venstre for Uraheia hvor det går bratt ned i den siste dalen. Her er det veldig steine så se hvor du setter bena. Nede i dalen kommer du inn på stien som kommer fra Berleneset. Følg merket sti innover før siste bratte oppstigning til toppen.

Like før toppen går en dyp kløft. Vær obs på denne. Det er ikke noe problem å krysse den lengre opp mot toppen.

På toppvarden er den fin 360 grader utsikt. Du kan se Måløy, Bremangerlandet og vindmøller. Det er også en steinhytte hvor du kan søke ly, Olavsbu. For den alpine utsikten ned i fjorden må du videre mot kanten. Der er det flere tøffe utsiktpunkter for de uten høydeskrekk.

Returner samme vei. God tur!

Informasjon

Hornelen (860 moh.)
tur/retur: Ca. 14,7 km.
Tid: 6-8 timer.
Høydestigning: ca. 1000 meter.
Sesong: Sommer og høst.

Kan anbefale å ta med kart og GPS. Vær forsiktig om det er tåke. Bruk helst fjellsko som går over ankelen, da det er mye steinete partier.

Pass på for den dype fjellsprekken ca. 30 meter fra toppen. Her var det en dødsulykke i 2018. Sprekken er tydelig men om det er snø kan det være vanskelig å se den.

Ski om vinteren, men da må du gå fra Berleneset.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Krevende

Parkering

Stor parkeringsplass på Hundskår. Pris kr 150,- pr. dag (2021). Betaling med Vipps til nr 611583. Husk å merke med bilens regnr.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

14.7 km, 06:15:07

Hits: 566

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.