Svelgabreen (849 moh.) fra Blådalen, Folgefonna sør

• Publisert: 14. august 2021
  • Jeanette E.

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du til Fusa og videre mot Gjermundshavn. Ta fergen over til Årsnes og kjør til høyre mot Rosendal. Kjør gjennom Rosendal og videre til Dimmelsvik. Derfra kjører du Fylkesvei 40 videre til skilt merket "Bådalsvatn / Skisenter". Herfra kjører du helt venstre helt frem til turparkeringen ved Mosevatnet. Dette er en smal anleggsvei med mange svinger og tuneller.

Det er en øvre parkering, "Mosevatnet parkering" og en nedre parkering ved Blådalsbotn. Vi startet turen ved den øvre. Men du kan fint starte ved den nedre. Bakken opp til øvre parkering er bratt, 20% stigning.

Det er ca. 3 t. 8 min. kjøring fra Bergen.

Turbeskrivelse

Fra parkeringen er det merket sti frem til Svelgabreen. Gå til enden av parkeringen og kryss demningen. Etter demningen må du oppe en bratt kneik og deretter ned igjen. Turen går i kupert fjellterreng. Det kan minne en del om Stølsheimen, der det går både opp og ned.

Etter et stykke kommer du til stikryss. Du kan velge mellom Vad og Hovudveg. Vi valgte å gå Hovudveg. Her går stien i en ekstra sløyfe langs Mosevatnet for så å gå sørover mot Midtbotnavatnet.

Følg deretter merket sti langs Midtbotnavatnet og deretter østover. Nå kommer du til dalen hvor du kan se Svelgabreen. Her er en Sikringshytte med to sengeplasser. Følg stien videre mot nord-øst og kryss broen. Vær forsiktig da denne broen er eksponert. Følg deretter stien videre frem til brearmen.

Her kan man virkelig se den mektige isbrearmen fra Svelgabreen.

Retur samme vei.

Tilbake valgte vi å gå stien merket Vad.

God tur!

Informasjon

Svelgabreen (849 moh.)
Lengde tur/retur: ca 13 km.
Tid: Ca. 6 timer.
Sesong: Sen sommer og høst..
Anbefaler høye fjellsko.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Krevende

Parkering

Gratis parkering ved Mosevatnet. parkering. Er det fullt her parkere du ved nedre Blådalsbotn. Det er like fint å starte turen fra nedre.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

13 km, 05:21:30

Hits: 287

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.