Søtefjellet (769 moh.) fra Hausdalen

• Publisert: 24. juni 2021
  • utpatur

Adkomst til start

Fra Nesttun følger du Osveien over Vallaheiene og helt til Kalandseidet. Ta av til venstre hvor det er skiltet Hausdalen. Kjør innover i Hausdalen til Fjelltveit (ca. 7 km. innover veien). Kjør inn grusvei til høyre. Denne kommer brått på. Anbefaler å bruke GPS for å vite hvor du skal stoppe. Om det er fullt på denne parkeringen kan du kjøre litt videre langs Hausdalsveien å parkere langs veien.

Turbeskrivelse

Søtefjellet er en del av ryggen som strekker seg fra Svinningen mot Midtsæterfjellet, også kalt Os-vidda.

Turen starer fra parkeringen i Hausdalen. Følg skogsveien innover i skogen over alle broene. Når du kommer til stikryss ved Ulvannet skal du gå til venstre (ikke over broen). Følg skogsveien langs vannet. Når det er slutt på skogsveien skal du følge stien rett frem (mot fjellet). Stien går deretter til venstre mot nord. Etter et stykke svinger den til høyre mot Histebotnen. Du vil se elven på høyre side.

Nå begynner den bratte oppstigningen mot Søtefjellet. Følg ryggen som går på venstre side av elven opp mot NERA speilet og videre mot Moshaugane. Stien er tydelig og det er bare å gå rett frem.

Når du passerer speilet over tregrensen blir utsikten god. Ryggen går i en slags berg og dalbane. Først bratt, så slett og så bratt igjen. På rundt 575 moh. pluss flater det ut og stigningen blir jevnere.

Stien herfra er dårligere, men det er merket med steinvarder til toppen. Følg ryggen mot nord-øst. Like før toppen er det en luretopp og du må ned i en dump før en kort oppstigning mot hovedtoppen. Du ser skiltet på god avstand.

På toppen er det skilt og en gammel postkasse med en bok som har sett sine bedre dager. Selve toppunktet ser ut som en slagmark, men utsikten er i toppklasse. Her kan du se Svinningen (toppen), Bjørnafjorden og Folgefonna.
Om du ser i retning Bergen vil du se Ulriken og Rundemanen.

Returner samme vei.

Enjoy.

Informasjon

Søtefjellet (769 moh.)
Lenge tur/retur: ca 10 km.
Stigning: ca. 700 meter.
Sesong: April - Nov. Kommmer litt an på snømengden.

Denne turen er bratt. Den kan sammenlignes med Hausdalen fra Sydpolen, men med noe kortere oppstigning. Anbefaler at du er i god form og har gode sko.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Krevende

Parkering

Det er en liten parkeringsplass ved turstart. Kun plass til 3 biler. Det er gratis å stå her. Om denne plassen er full kjører du lengre innover Hausdalsveien og parkerer langs veien.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

9.2 km, 04:52:44

Hits: 241

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.