Solbakkefjellet (458 moh.) fra Frotveit

• Publisert: 21. mars 2020
  • utpatur

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du til Nesttun og følger Osveien retning Os. Når du kommer til Kaland kjører du til venstre inn til Bontveit. Følg veien helt til Frotveit lysløype (ca 6 km.).

Turbeskrivelse

Solbakkefjellet (458 moh.) fra Frotveit. Fjell som ligger mellom Bontveitdalen og Hausdalen.

Fra parkeringen følger du lysløype veien rundt svingen og deretter nordover retning Bontveit. Gå rett frem hvor lysløypen ender/svinger og følg traktor veien på høyre side av innmarken. Like før traktorveien svinger til høyre mot Frotveitvannet går det en sti opp skråningen til høyre. Det skal være et gammelt skilt her merket "Solbakkafjellet". (Det jeg holder i på bilde nr. 1).

Følg stien gjennom skogen. Det kan være glatte partier her så pass på. Når du kommer gjennom skogen blir terrenget mer åpent. Følg merket sti sørover (Stokker og gule trepinner i trærne.). Det er nå bare å følge ryggen sørover til toppvarden.
Ettersom du kommer høyre opp blir terrenget åpent og utsikt blir flott.

På toppen (458 moh.) er det varde med postkasse og bok. Du får flott utsikt mot Livarden, Hausdalshorga og Gullfjellet i Nord. Møsnuken og Fanafjellet i sør. I Bakgrunnen kan du skimte Folgefonna i øst og havet ut mot vest.

Anbefaler å gå samme vei tilbake.

Det er mange myrete partier så bruk sko som går over ankelen. Solbakkefjellet kan også bestiges fra Kaland, Hausdalen og Gymmeland.

God tur!

Informasjon

Solbakkefjellet 458 moh.
Lengde: Ca 8,5 km tur/retur
Tid: 2-3 timer tur/retur
Sesong: Hele året.
Type: Passer som familie tur. Ikke barnevogn og uegnet for ski.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Middels

Parkering

Parkering frotveit skianlegg. Parkering koster kr 50 pr. dag. Betaling med Vipps.

Kategorier

Google maps

4.1 km, n/a

Hits: 822

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.