Skogafjellet (289 moh.) i Os fra Ulvenparken

• Publisert: 21. mars 2021
  • utpatur

Adkomst til start

Fra Nesttun kjører du mot Os. I rundkjøringen med UNO X/Meny kjører du 1. til høyre skiltet "E39/Stavanger" mot Halhjem. Kjør til høyre i neste rundkjøringen og deretter 1. til høyre på sideveien. Kjør in til høyre ved Ulvenparken og parker her.

Turbeskrivelse

Turen starter ved parkeringsplassen. Gå mot hvor du kom kjørende og kryss veien. Følg asfaltert vei "Svegane" langs lien over tunnelen. Gå opp bakken til du har hus og parkeringsplass på venstre side. Her går det sti til høyre inn i granskogen. Den er god så det er bare å følge den sikk sakk gjennom skogen. Etter et stykke kommer du til et bekkeleie/steinur. Stien følger i denne steinuren og det blir brattere. Her har Os Turlag (tror jeg) laget flotte trapper. Etter trappene er det røde og blå merker i trærne.

Stien er fortsatt god og leder rett frem. Like etter myren flater ut kommer du til stikryss. Gå til venstre opp ny trapp. (NB: Stien merket rett frem leder også til toppen, men stien til venstre er best veivalg). Følg stien i bue rundt åsen. Nå er det merket med trepinner i bakken. Det er også lagt ut tau på siste stigning. Like etter flater det ut og du ankommer utsiktspunktet.

Her er det fjernet skog og lagt ned en trestamme hvor du kan sitte å nyte utsikten mot Ulven og Bjørnafjorden.

Selve toppunktet ligger ca. 75 m. mot nord. Følg trepinnene videre for å komme hit. Her er utsikten mer ymse, men man kan se den nye tunnelutgangen fra en tøff vinkel.

Som navnet tilsier er det mye skog på Skogafjellet. Det er ingen postkasse på toppen. Returner samme vei.

Lykke til!

Informasjon

Skogafjellet (289 moh.)
Lengde tur/retur ca. 2,6 km.
Tid tur/retur: Ca. 1-2 timer.
Sesong: Hele året. Brodder på vintertid.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Middels

Parkering

Det er gratis parkering ved Ulvenparken. Om du kommer i arbeidstiden i ukedagene så parker gjerne litt unna så du ikke bruker parkeringsplassene til de som jobber der.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet).

Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart. (sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

2.7 km, 01:13:15

Hits: 313

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.