Røafjellet (589 moh.) i Fusa

• Publisert: 14. desember 2020
  • utpatur

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du til Arna og videre mot Samnanger. Kjør forbi Bjørkheim cafe og videre gjennom tunnelene. Når du har passert Hagaåstunnelen kjører du til høyre i rundkjøringen ved Tysse. Kjør helt til Eikelandsosen og videre mot Mundheim. Følg veien ca. 4 km. og kjør inn til høyre skiltet "Rød". Parker langs denne side veien.

Turbeskrivelse

Ved start vil du se skilt merket "Røafjellet". Følg asfaltert vei til venstre opp bakken. Gå gjennom tunet til bonden og videre rundt svingen. Ved garasjen gå du til høyre gjennom porten. Følg traktorveien over beitet til et stort redskapsskur på høyre side. Her går det sti til venstre gjennom skogen, alternativt kan du følge traktorveien rundt. Ved enden av traktorveien går turen over på sti. Det er merket med rødmaling på trær og steiner hele veien.

Mesteparten av turen går gjennom skog og over myrer. Det er jevn stigning hele veien og noen bratte partier. Siste del av turen går i åpent fjellandskap med fin utsikt til alle kanter.

På toppen er det en stor varde og postkasse m/bok. Nyt utsikten over Sævareidsfjorden i sør. Det er også 360 graders panoramautsikt til alle nærliggende fjell i Fusa.

Gå samme vei tilbake.

Det er mange myrete partier så anbefaler sko som går over ankel. Vi gikk denne turen vintertid med frost i bakken, noe som gjorde det enkelt å krysse myrene.

God tur!.

Informasjon

Røafjellet (589 moh.)
Lengde tur/retur ca. 10 km.
Tid tur/retur: ca. 3-4 time.
Sesong: Hele året. Brodder på vintertid.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Middels

Parkering

Gratis parkering langs veien ved Rød / Rødo.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet).

Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart. (sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

8.9 km, 03:29:59

Hits: 497

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.