Rasletinden (2105 moh.) fra Valdresflye i Jotunheimen

• Publisert: 24. juli 2021
  • utpatur

Adkomst til start

Fra Bergen til Beitostølen er det ca. 5 timers kjøring. Den korteste veien er å kjøre E16 gjennom Lærdalstunnelen og over Filefjell. Ikke kjøre helt til Fagernes, men kjør inn til venstre ved Ryfoss hvor det er skiltet "Beitostølen".

Fra Beitostølen til parkeringen er det ca 20 min å kjøre. Følg fjellveien over Valdresflya til du ser DNT kafeen (Flye1389) på høyre side.

Turbeskrivelse

Kryss bilveien å gå innover Valdresflye retning Jotunheimen. Starten på turen går i flatt vidde terreng. Det er steinete men stien er god. Det er merket med rødmalte DNT-varder helt til toppen. Følg stien på venstre side av Fisketjernet. Etter ca. 2 km. begynner jevn stigning opp i Steindalen før det på nytt flater ut. Kryss elven (vil tror dette kan være utfordrende når det er mye vann) og følg stien videre opp fjellsiden. Nå begynner det å bli brattere.

Pass på for løse steiner og grus. Du krysser også noen snøflekker. Alternativt kan du her holde til høyre å gå i steinrøysen. Nå er det et nytt flatt parti og stien svinger sørover. Etter noen hundre meter blir det igjen brattere opp til fortoppen Øystre Rasletinden (2010 moh.). Nå svinger stien mot sør-vest og du kan se på toppen på Rasletinden. Følg ryggen innover. Det går først litt ned før siste oppstigning. Gå etter de røde DNT vardene. Denne siste delen er veldig steinete. Men steinene er store så det er lett å gå på dem.

Det er ingen stor varde på toppen. Ingen bok eller postkasse, men til gjengjeld er utsikten i toppklasse! Her kan du skue innover i Jotunheimen. Du kan også skimte Hurrungane i det fjerne

Vil du gå lengre kan du fortsette innover på ryggen mot Sørvestre Rasletinden og så videre mot Mugna. Videre kan du følge ryggen rundt dalen med isbreen mot Munken.

Retur samme vei.  God tur!

Informasjon

Rasletinden (2105 moh.)
Lengde tur/retur: ca 16,6 km.
Tid tur/retur ca. 6-7 timer.
Høydestigning: Ca. 700 meter.
Sesong: Sommer, høst.

Turen går i steinete landskap, så anbefaler fjellsko som går over ankel.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Krevende

Parkering

Gratis parkering ved DNT kafeen (Flye1389). Er det fullt på P-plassen kan du kjøre litt tilbake og parkere langs veien.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

17.1 km, 06:01:02

Hits: 384

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.