Hamlagrøosen til DNT hytten Vending (820 moh.)

Dato: 04.10.20, Skribent: Chris A,
Kategori: Fjellturer, Kvam, Vaksdal, Voss

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du til Arna og mot Trengereid. Når du kommer til rundkjøring kjører du mot Voss. Følg E16 til Dale. Kjør gjennom Dale sentrum og følg Bergsdalsvegen opp i Bergsdalen. Denne veien er bratt og smal så kjør forsiktig. Følg veien til Hamlagrøosen og kjør inn til høyre like hvor Hamlagrøvatnet starter.

Det er ca. 1 time og 20 min kjøring fra Bergen.

Turbeskrivelse

Turen starter ved foten av Hamlagrøvatnet. Følg veien langs vannet til du kommer til hyttetun og veien går over til sti. Følg stien på høyre side av elven og kryss broen. Herfra følger du rødmerket DNT sti sørover.

Stien er god og det laget broer over de største myrene. Det er jevn stigning. Når du kommer til stikryss går du til høyre skiltet "Vending". Følg stien sørover over Heiane. Det er jevn stigning og et parti går stien langs stup så vær forsiktig. Kryss Langagjelet å gå fjellovergangen ned til Vending. Du kan se hytten på langs avstand.

Fra Vending kan du gå videre til Breidablikk eller for en rundtur kan du gå forbi nordover forbi Vendingstjørn å følge dalen tilbake. Her er også stien merket.

God tur!

13.6 km, 04:20:49

Gradering

Middels

Informasjon

Vending (820 moh.)
Lengde tur/retur: Ca 15 km.
Tid 3-5 timer tur/retur.
Sesong: Vår, sommer og høst. Ski vinter.

Parkering

Om det er fullt på parkeringplass (NB: De fleste parkeringsplassen er private.) så gjerne beste å parkere langs veien.

Google kart

Besøkantall:

154

Skriv en kommentar

Du kommenterer nå kun som gjest.

Nyeste turer

Spjeldsfjellet (166 moh.) på Sotra

Følg asfaltert vei ca. 50 meter langs svingen. Du vil se stien på høyre side (dårlig sti i starten). Følg stien oppover. Det er lite vegetasjon og det er lett å finne frem.

Dette er en kort tur som passer for de fleste. Følg stien gjennom skogen. Her er det bløtt så gå på plankene. Etter lite stykke forsvinner vegetasjonen og stien går over på fjell. Det er god sti helt til toppvarden.

Fra ungdomshuset går ut på hovedveien og mot høyre. Følg veien ca. 300 meter til skiltet merket "Stemmesegga" (venstre side). Gå gjennom gårdstunet og følg skogsveien innover langs steingarden. Gå gjennom grinden (husk å stenge den) og forbi en gammel rønne.

Rødsfjellet 526 moh. Os Kommune.  Fra Nesttun kjører du mot Os og deretter videre mot Hattvik. Ta til venstre inn Hegglandsdalen (Skiltet Samnanger). Kjør ca. 1 mil innover dalen til du ser et grønt skilt merket "Rødsfjellet" på venstre side. Parker bilen her i lommen langs veien.

Solbakkefjellet (458 moh.) fra Almeland. Fjell som ligger mellom Bontveitdalen og Hausdalen.

Mitt navn er Chris, 36 år og bor i Bergen. Min interesse er fjell og toppturer. På denne siden kan du lese om mine fjellturer på Vestlandet. Jeg håper jeg kan inspirere deg til flotte opplevelser i fjellet. Har du tips om turer jeg bør gå, finner feil eller har spørsmål til noen av turene. Send meg en epost på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

Følg oss på sosiale media

utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.