Finnbunuten (1358 moh.) fra Vikafjellet

• Publisert: 03. juli 2021
  • Chris A.

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du til Voss. Like før Vossevangen kjører du gjennom Vangstunnelen. Etter tunnelen kjører du til venstre videre til Myrkdalen. Herfra kjører du opp svingene til Vikafjellet. Like etter svingene ser du en parkeringslomme på venstre side med skilt. Her kan du stoppe. Er det fullt på plassen kjører du videre og parkere på høyre side.

Turbeskrivelse

Fra parkeringen følger du veien 100 meter på venstre side. Kryss broen og følg stien som går opp til stølen ved Finnbuene. Fra stølen følger du stien videre innover i dalen. Kryss elven. Om det er mye vann anbefales å krysse lengre oppe. Følg stien videre på venstre side av elven innover Finnbugjuvet.

Herfra blir stien dårligere. Du skal opp på ryggen på din venstre side. Gå opp mot sør til du kommer opp på ryggen. Du kan se en mini varde som markerer et utsiktpunkt. Oppe på ryggen føler du den mot sør-vest. Terrenget er for det meste flatt, men noen steder går det ned i dumper. Det er ikke noe markert sti her så man må følge terrenget. Gå vestover opp på neste platå. Her er det bratt, men du vil se sti/dyretråkk mot høyre. Når du kommer opp kan du se Finnbunuten varden i det fjerne.

Nå flater terrenget ut. Gå mot vest og kryss mellom to vann. Fortsett videre rett frem og du kommer inn på merket trasé mot Finnbunuten. Litt usikker på hvor denne merkede stien kommer fra, men vil tror den går fra skitrekket i Myrkdalen. Følg rød merking (stein og trepinner) til toppen. Du kan se varden på god avstand.

På toppen er det fin utsikt. Du kan bla. se Jostedalsbreen mot nord. Det er en tøff marmorstein i varden. Det er postkasse, men boken der ble utskrevet i 2020.

Returner samme vei.

Informasjon

Finnbunuten (1358 moh.)
tur/retur: Ca. 8 km.
Tid: ca. 4 timer.
Høydestigning: ca. 500 meter.
Sesong: Sommer. Ski om vinteren.

Deler av denne turen går utenfor merket sti. Kan anbefale å ta med kart og GPS. Ikke gå denne ruten om det er tåke. Studer kart og trase på forhånd. Broen i begynnelsen er elendig, så kan anbefale et annet krysningspunkt om du har med hund.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Krevende

Parkering

Gratis parkering på Vikafjellet.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

7.8 km, n/a

Hits: 115

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.