Dormannsnipen (269 moh.) fra Hafskordalen i Fusa

• Publisert: 28. november 2021
  • Chris A.

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du til Arna og videre mot Samnanger. Kjør forbi Bjørkheim cafe og videre gjennom tunnelene. Når du har passert Hagaås tunnelen kjører du til høyre i rundkjøringen ved Tysse. Kjør veien mot Eikelandsosen gjennom Tyssetunellen og videre langs Samnangerfjorden. På denne lange flaten før det det svinger til venstre ned mot Moshovda tunnelen kjører du inn til høyre og parkerer. Denne parkeringen er ikke skiltet og den kommer brått på, så anbefaler å følge med på GPS'en.

Det er ca. 1t 10 min. kjøring fra Bergen.

Turbeskrivelse

Dette er en tur som går utenfor merket sti. Det går mange dyretråkk og stien er utydelig.

Gå til enden av parkeringen og du vil se en åpning i buskene på høyre side. Det er en metallpinne som er stukket ned i jorden her. Gå gjennom buskene og følg sti til venstre. Følg stien opp bakken og over på andre siden til du kommer ned i en stor mye. Her skal du gå til venstre like før myren (ikke rett frem). Stien er litt utydelig men du vil se noen julegave bånd merker i trærne. Følg stien videre ned i Midtfjelldalen og deretter opp på andre siden. Stien er dårlig her så følg med på terrenget. Når du har kommet opp flater det ut og du følger kupert terreng først mot vest og deretter mot sør. Nå kommer du inn på en sti og du kan se fuglekasser i trærne. Kryss Altatjørnahauge og gå ned i en ny dump med Altatjørna på venstre side. Gå opp på andre siden til det på nytt flater og terrenget blir åpent. Her er stien fortsatt dårlig men det er lett og se retningen. Gå mot vest retning den høyeste toppen som er Dormannsnipen. Det er en liten mini varde på toppen.

Her er det fin utsikt i alle retninger.

Returner samme vei eller fortsett videre ut mot Altaneset.

Informasjon

Dormannsnipen (269 moh.)
Lengde tur/retur ca. 3 km.
Tid : ca. 2 timer tur/retur.
Sesong: Hele året om det ikke er for mye snø. Brodder vinter.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Middels

Parkering

Gratis parkering på p-plass langs hovedveien i Hafskordalen

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

1.1 km, n/a

Hits: 93

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.