Borga (634 moh.) fra Arna

• Publisert: 18. september 2017
  • utpatur

Adkomst til start

Fra Nesttun kjører du Hardangerveien til Arna. Fra Innkjørselen til Øyrane Torg tar du første til høyre og kjører opp under hovedveien. Følg svingene frem til et veikryss hvor du kan ta til høyre inn mot Kvamsdalen. Parker på parkeringsplassen eller langs veien.

Turbeskrivelse

Turen begynner ved parkeringsplassen. Følg trakorveien til høyre, eller gå gjennom grinden for å følge stien over beitet. Sistnevnte er kortere. Deretter krysser du plankebroen over myren/beite. Følg stien mot Norhytta gjennom granskogen.

Når du kommer opp på fjellplatået fortsetter du å følge stien mot Norhytta. Du kan se hytta på god avstand. Når du kommer til et stikryss går du til venstre og følger ryggen sørover mot toppen. Stien er dårlig men du kan se et topppunkt med steinansamling i det fjerne. Gå mot denne.

Toppunktet på Borga ligger helt sør. Følg stien på høyre siden rundt det lille vannet og du kommer til en steinvarde. Her er en gammel postkasse med bok. Skriv navnet i boken og nyt utsikten, for dette er Arna på sitt beste ! Anbefaler å gå samme vei tilbake.

God tur.

Google maps veibeskrivelse

Hits: 2130

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.