Liatårnet (341 moh.) panoramatur til Haganes

• Publisert: 22. august 2021
  • utpatur

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du over Sotrabroen. Kjør forbi Straume og til venstre i krysset før Kolltveittunellen skiltet "Bildøyna / Li". Deretter første til høyre over broen skiltet "Li". Kjør opp halve Bildøybakken og til venstre igjen skiltet "Li". Nå blir veien mye smalere. Kjør veien sørover helt til Li. Parker langs veien på denne lange flaten. Er du usikker på hvor du skal stoppe klikk på linken vår "Gå til Google maps".

Turbeskrivelse

Detter en en fin panoramatur som går over Sotras høyeste fjellkjede. Gå til venstre og deretter til venstre i krysset like fra hovedveien. Følg asfaltert vei gjennom boligfelt. Ved snuplassen går du stien til venstre inn i skogen. Følg den flotte stien opp til Liatårnet (341 moh). Det er en jevn stigning og du gå over broer og i steintrapper. Halvveis til topps kommer du til en stor varde. Her er fin utsikt østover mot fjorden og Flesland. Følg stien videre vestover mot toppen.

Oppe ved Liatårnet, som er Øygardens høyeste punkt er det fin 360 graders panoramautsikt. Du kan til og med se Folgefonna i det fjerne. Fra toppen følger du merket sti sørover langs ryggen. Etter et stykke svinger stien mot venstre ned en bratt kneik. Deretter går den på trebroer over myrene retning sør-vest. Liker etter svinger den sørover på venstre side av Høgafjellet. På dette partiet er det flott utsikt mot vest.

Ved enden av vannet kan du følge stien rundt på venstre side av sørtoppen til Høgafjellet og deretter følge stien opp til toppvarden. Som du ser på GPS-sporet valgte vi å gå utenfor stien her direkte til toppvarden. Begge deler fungerer like bra. Utsikten ved varden er i toppklasse, så anbefaler alle å ta avstikkeren opp hit.

Fra varden kan du se toppen av Haganesfjellet. Vi fulgte merket sti sørover gjennom kupert fjellterrenget ned mot Kattatjørna. Følg stien på høyre side av vannet og deretter videre på høyre side av Brattestigvatnet. For en flott utsikt kan man her ta en avstikker til Øvsta Ørnanipa .

Ved enden av Brattestigvatnet stoppet vi for å bade. Pga. en stor mye går den merkede stien går i lang bue sør for vannet. Vi krysset ved enden da det var tørt. Har det regnet mye så følg stien. Gå på stien nordover på østsiden av vannet. Etter stykke svinger stien sørover igjen mot Haganesfjellet (232 moh.). Utsikten på sistnevnte er også i toppklasse.

Fra toppen følger du samme sti tilbake ved deretter å følge merket sti til høyre ned mot Liaskjæret. Gå den siste km. på asfaltert vei tilbake mot bilen.

God tur!

Informasjon

Liatårnet (341 moh.)
Høgafjellet sør (300 moh.)
Haganesfjellet (232 moh.)
Lengde rundtur: ca. 9 km.
Tid: ca. 4 timer.
Sesong: Hele året. Pass på om det er dårlig vær/snø. Det kan være glatt på steinene. Bruk brodder vinter.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Middels

Parkering

Gratis parkering langs veien. Det er ingen turparkering ved start. Parker derfor i lomme langs veien. NB: Pass på at du ikke parkerer i busslomme.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

9.7 km, 04:43:21

Hits: 334

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.