Fotasperrnuten (1194 moh.) fra Kvamskogen.

• Publisert: 10. juni 2021
  • Chris A.

Adkomst til start

Fra Bergen kjører du til Kvamskogen. Kjør forbi NAf (Kvamskogen Landhandleri) og videre rundt svingen. Kjør inn til venstre ved Aktiven Skiheis. Du kan enten parkere nede på den store p-plassen eller du kan kjøre opp grusveien til øvre parkeringsplass. Det er her GPS-sportet for turen starter.

Turbeskrivelse

Fra parkeringen går du over broen og følger grusveien opp svingene. Når du kommer opp i Steinskvanndalen følger du veien innover. På høyre side har du fjellet Botnanuten og på venstre side Byrkjefjellet.

Gå Steinskvanndalsvegen forbi Steinskvanndalsvatnet (høyre side). Ved enden av vannet krysser du broen og går til høyre mot hyttene. Kryss ennå en bro over utløpet til elven Stølso. Like etter broen står det skilt merket "Fotasperrnuten (1194 moh.)". Følg stien mot nord-øst over jordet. Det er merket med røde trepinner. Kryss elven som kommer ned fra fjellet (fra høyre mot venstre) og følg stien mot foten av fjellet.

NB: Er det mye vann i elven så pass på hvor du krysser.

Følg stien som går bratt oppover fjellsiden (høyre side). Stien er god, men enkelte steder går det bratt ned til elven. Etter et stykke opp mot Kollafjell er det ikke like bratt. Før en ennå brattere oppstigning. Deretter er det vekselvis bratt så litt slakkere partier. Når du kommer opp i høyden er det flere flotte utsiktpunkt.

Siste del av turen er ikke like bratt. Her snor stien seg sikksakk mellom mange morsomme steinformasjoner. Stien er god nesten hele veien, og det er merket med røde malingsflekker.

På toppen er det en liten varde. Ingen bok dessverre. Utsikten mot nærliggende fjell er i toppklasse.

Returner samme vei.
NB: Noen steder er stien delt så det er lett å gå feil. Ta deg god tid med å følge merkingen da det noen steder er skumle skrenter og stup. Ligg unna denne turen om det er tåke.

Informasjon

Lengde tur/retur: ca 13 km.
Ca. 800 høydemeters stigning
Tid: Ca. 5 timer
Sesong: Sommer og høst. Vil ikke anbefale å gå denne turen på vinteren, da det er mange bratte partier.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Krevende

Parkering

Stor parkeringsplass. Parkering koster kr 100,- pr. dag. Betaling med Vipps.

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

13.3 km, 04:43:48

Hits: 539

Om bruk av GPS-spor

Når du skal gå turen kan du laste ned GPX filen m/GPS spor. (Klikk "Last ned GPS spor" knappen over kartet). Bruk App for å lese filen. Vi anbefaler Topo GPS Norge som bruker Openstreetmap og Norgeskart.
(sistnevnte kart kr 36,- kjøp i app).
*Android>
*Iphone>

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar.

Flere turforslag

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.